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Évaluation après un an d'un programme de promotion de la santé orale à l'école maternelle

Evaluation of an oral health promotion programme after one year of implementation in a nursery school

Résumé en Français

Un programme de promotion de la santé orale est développé dans neuf écoles maternelles, à haut risque de carie, situées dans des quartiers défavorisés de la ville de Clermont-Ferrand (France). L’objectif de ce programme est de promouvoir une hygiène buccale biquotidienne avec dentifrice fluoré et de favoriser la réalisation des soins. En 2005-2006, quatre écoles ont bénéficié du programme et cinq écoles ont constitué un groupe témoin. L’évaluation des processus et de l’efficacité du programme après un an a été réalisée. La majorité des enseignants, parents et enfants ont participé au programme mais leur implication est restée limitée. Le programme a été positif pour ce qui concerne son aspect préventif. Les habitudes d’hygiène des enfants ont évolué favorablement dans le groupe test comparé au groupe témoin. Par contre, les besoins en soins n’ont pas été couverts dans les deux groupes. L’accompagnement des enfants vers les soins implique en effet de lever les multiples barrières qui freinent cet accès.

English abstract

An oral health promotion programme and study are currently being carried out in9 nursery schools with children at high risk for cavities located in the deprived neighbourhoods of the city of Clermont-Ferrand (France). The programme’s objective is to promote the improvement of tooth brushing habits (2 times/day) and general oral hygiene associated with the use of fluoridated toothpastes. Dental care and dental hygiene visits are also encouraged. In 2005-2006 the programme was implemented in 4 schools; another group of 5 schools constituted a control group. After one year, an evaluation of the process, the programme’s effectiveness and short-term outcomes was conducted. The majority of the parents, teachers and children participated in the program but their involvement was limited, with active participation being difficult to achieve. The programme was positive in terms of its prevention component and objective. A significant improvement in children’s oral hygiene habits was obtained in the programme group as compared to the control group. However, the care and treatment needs of the children in both groups were not covered, given that one child out of four remained with untreated lesions at the end of the year. These results suggest that here are many barriers that prevent children’s access to care which need to be addressed.

Santé publique n°1, janvier-février 2008 | p. 7 à 17 | publié le 17 novembre 2008

ACTUALITÉ

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